
Ekspanderer som selskap og på VVS-dagene
Dette er første gang Purmo deltar på VVS-dagene. Selv om Purmo har vært markedsleder i Norden i flere generasjoner så er de er ferske i Norge, og etablerte seg her for fire år siden. –Messen nå er veldig viktig for å vise vår tilstedeværelse og kompetanse, forteller salgssjef Tom Bratsberg.
–På VVS-dagene skal vi ha fokus på inneklimaprodukter for varme og komfortkjøling. Dette innebærer radiatorer, vifteradiatorer, viftekonvektorer, og konvektorer, og takvarme/kjøling, og balansering og innregulering av varme/kjøleanlegg, forteller Bratsberg.
I tilegg skal Purmo lansere en ny serie med håndkletørkere og baderomsradiatorer i unikt design, med spennende former og farger. Bratsberg forteller at forbrukeren eller håndverkeren ofte ikke vet at det finnes flere alternativer, og at man kan få en enhet som varmer/tørker som også blir endel av inventaret.
–Dette gleder vi oss til å vise frem på messen, forteller han.
Ekspanderer standen på VVS-dagene
Purmo Group ekspanderer som selskap, og går nå fra å være en produktleverandør til en systemleverandør.
–For å tilfredstille inneklimasystemene har vi behov for større plass for å kunne vise frem våre spennende nyheter, derfor ønsker vi å utvide standen vår, forteller han.

Bred portefølje
På VVS-dagene ønsker Purmo å vise frem sin brede portefølje, bevise at de ikke lenger bare er en produktleverandør, men også etablere Purmo som en systemleverandør med fokus på rett produkter satt i system for å skape det beste inneklima.
–Optimalt inneklima skal ikke gå på bekostning av planeten vår, det er vårt motto, sier Bratsberg.
Purmo ønsker også å vise at det finnes noe annet enn helt standard varmeelementer. De har energiavgivere for varme og kjøling som: radiatorer, viftekonvektorer, tak panel og tak strips, samt rørsystemer, balansering og reguleringsventiler, styringer og mye mer.
Bratsberg forteller at design og form blir mer og mer populært, og med 70 forskjellige standardfarger, og mange ulike former for å spare plass bør de kunne tilpasse et hvert behov kundene måtte ha.
–Vi har et stort sortiment med over 500.000 artikler, men vi skal ikke vise frem alt dette nå sier Bratsberg med et smil.
Fra buesager til en systemleverandør
Purmo ble etablert i 1953, og startet med en liten farbrikk i Purmo i finland som produserte buesager. Seks år senere kjøpte purmo en radiatorprodusent og begynte å utvikle radiatorer. Siden den gang har de blitt størst og Finland og Sverige på sitt felt og nå ønsker de å etablere seg i Norge også.
Siden 2020 så valgte Rettig familien å selge ut sin eierandel på varmeproduksjon og etablerte og fusjonerte sine 23 fabrikker i Europa til Purmo Group, for å satse på bærekraftig inneklima. Purmo Group ble lansert på Helsinki børsen i 2022 og er tilstede i 26 land og har 23 produksjonsenheter. Det er essensielt for Purmo Group med samarbeid mellom fabrikkene for å bygge systemene.
–Ett produkt satt i system gjør at vi kan spare energi, forteller Bratsberg.

–Målet er å bli størst i Europa på bærekraftig inneklima
Purmo omsatte for €697 millioner i 2020 og har 3300 ansatte og har som mål å bli størst i Europa på bærekraftig inneklima.
Mottoet til Purmo er «Perfekt inneklima skal ikke gå på bekostning av klimaet på planeten». I Europa står bygninger for rundt 40 prosent av energikonsumet. Oppvarming og nedkjøinger av boliger utgjør 17 prosent av dette, så derfor holder det ikke å bare ha et produkt som alene blir produsert med lavere energikostnad i fabrikken.
– Man må sette produktene i et system som reduserer det totale energiforbruket. Det er veldig viktig at varmen/kjølingen er riktig balansert, og ikke bare gode varme/kjøle avgivere. Det vannbårende varme/kjølesystemet må være balansert, fordi det alene reduserer driftskostnadene med 15-30 prosent opp imot ett bygg som er i ubalanse. Så det er et stort sparingspotenisale der også. Balansering og inregulering av et system er viktig, sier Bratsberg.

Grønt stål
Purmo har gjort en avtale med H2gs for å anskaffe grønt stål.
– Vi er blant de første i VVS-faget til å levere miljødeklarasjon (EPD) på våre radiatorserier, (Environmental Product Documentation). Dette sier noe om det totale utslippet fra råvare inklusive frakt til produksjon, selve produksjon og frakt til monteringsstedet. Flere byggeiere begynner å kreve at produktene skal ha en EPD, forteller Bratsberg.
Kom innom standen til Purmo i hall C (stand nr. C02-40) på VVS-dagene for å ta en prat om deres spennende systemer og store sortiment.